"We the people"

Zaterdag 28 juli

Vandaag was het weer vroeg op om de hoofdstad van de US te bekijken Washington DC! om 7 uur ging de wekken allemaal opstaan, aankleden een botherham op de kamer eten. Ons hotel ligt iets van DC af over de rivier in de staat Virginia. Dus hebben we de metro naar de stad gepakt. We kwamen iets voor het washington monument uit, ja die grote obelisk.

Toen we aankwamen was het eerst snel een toilet zoeken want Chani voelde zich vandaag wat slecht. Het was meteen ook al zeer warm, dus zweten zat er vandaag weer goed in. We liepen naar het capitool over het plein met de vele grasvelden waar natuurlijk alle mensen staan met de inwijdingen van de presidenten. Dit was best een eindje lopen elk plekje schaduw werd opgezocht om zo de zon te ontkomen. Iets voor het capitool lag een vijver waar je mooie foto's kon maken van het capitool. Het capitool is een vrij groot gebouw en echt prachtig en indrukwekkend als je ervoor staat. Voor de mensen die het niet weten het capitool is het gebouw waar de senaat bij elkaar komt. De afgevaardigde van elke staat, een vertegenwoordiger dus, stemmen hier over alle wetten, ze worden aangenomen of geweigerd. Wetten zoals kort geleden bijvoorbeeld de Obama-care. We zijn om het gebouw heengelopen en aan de achterkant was een ingang die toegankelijk was voor toeristen. Natuurlijk moesten we hierin. Even in de rij gestaan, in de hitte! Gelukkig konden we zo binnen, door de security. Daar stonden we dan in het hart van de US! We zagen dat je een tour kon doen met een groep dus weer in de rij voor de rondleiding dan maar. Gelukkig ging dit wederom zeer snel en zaten we binnen enkele minuten in een bioscoopzaal om eerst een filmpje te kijken over hoe de US is ontstaan, zeer mooi. Hierna kregen we een koptelefoon en moesten we in een grote groep een vrouw volgen die we hoorden door de koptelefoon. Ze vertelde zeer indrukwekkende en mooie dingen over het gebouw. We gingen als eerste de crypte in. Ja een crypte is normaal een plaats waar iemand begraven ligt, maar hier niet! De crypte was origineel gemaakt voor George Washington, maar zijn familie wilden na zijn dood niet dat hij hier begraven werd maar op zijn eigen landgoed, een half uurtje rijden van DC. Waar we morgen als we tijd hebben even heen willen rijden. Wel worden in deze zaal elk overleden voormalig president, of soms ook een ander belangrijk persoon, neer gelged in zijn kist na zijn dood om deze persoon een paar dagen hier te eren. Hierna gingen we naar nog een ruimte waar veel beelden stonden. De rotunda waar we als laatste kwamen was het hart van het capitool, de koepel. Hier hingen enkele mooie schilderijen en enkele beelden.

Weer de airco uit en de warme buitenlucht in waar het kwik wel weer boven de 35 graden steeg en zeer benauwd was het er ook nog bij. We bedachten ons dat hier een shop lag van de US Mint, zodat we hier even konden heen gaan en de 50 verschillende quarter dollars konden kopen die Melvin en Richard sparen. Toen we daar aankwamen bleek het heel klein te zijn ergens in een metrostation en ook nog eens niet te hebben waar we naar zochten. Dan maar even naar het food court voor een stuk pizza en subway om iets te eten want iedereen kreeg al wat honger.
Het was onderhand al tegen de middag en we keken even snel wat we vandaag nog konden bekijken en wat liever morgen. De doelstelling van vandaag was het witte huis geworden en alles op de weg ernaartoe. Vervolgens kwamen we als eerste halte op de route, het National Archives waar Melvin graag naar binnen wilden. Want hier liggen de meest waardevolste bezittingen van de US. Jammer genoeg mochten we hier geen foto's maken maar logisch ook wel anders zou alles beschadigd raken. We kwamen als eerste bij de Magna Carta, we wisten niet dat het hier lag maar wel mooi meegenomen. Niet dat de US er iets mee te maken heeft maar een mooi stuk historie uit Engeland! Daarnaast lag de schat van de United States, de documenten waar het allemaal mee is begonnen! De Declaration of Independence, de Constitution en de Bill of Rights, ja de originele stuk voor stuk! Zeer indrukwekkend om dit te zien. Ter informatie de Declaration is natuurlijk het stuk document met alle handtekeningen eronder waarin staat dat de US onafhankelijk is geworden. De Constitution is het document waar in staat hoe de nieuwe regering eruit gaat zien en de Bill of Rights staan de eerste rechten in van de USA!

Hierna werd het tijd om alweer het 5e HRC van de vakantie te bezoeken. Het was een snel bezoek even een pin kopen voor de collectie en weer verder, dit HRC was overigens niet veel speciaals. Sandra wilde graag naar de Old Post Office, een oud postkantoor waar nu winkels in liggen en je naar de top kunt. Boven hadden we een heel mooi uitzicht over Washington DC! Je kon alles heel goed zien je zag zo het capitool en het witte huis.

Als laatste wilde we The White House zien, omdat we al veel gelopen hadden hebben we alleen de achterkant gezien waar je een stuk vanaf stond. Er stond namelijk een enorm hek om het huisje van Obama. Morgen gaan we de voorkant waarschijnlijk ook bekijken.
Het was onderhand al vrij laat en we wilden toch wel naar het hotel en wat eten. Even zoeken en we hadden uiteindelijk weer een metro halte gevonden om terug te keren naar onze wijk. Even snel langs een winkel om wat drinken te kopen voor op de kamer. We waren allemaal vrij moe en er lag een pizzeria in de buurt die bezorgde dus we dachten laten we maar pizza bezorgen in het hotel! Dus de pizzeria bellen en we kregen pizza op onze kamer gebracht, heerlijke pizza trouwens!

Even douchen, en zo slapen want het is alweer half 12 en morgen staat de wekken weer om 7 uur omdat we weer veel willen zien in DC! We zetten de foto's van vandaag zometeen erop denken we als dat lukt, het internet in dit hotel is vij traag dus foto's uploaden is vrij langzaam. En Sandra is ook weer eens up to date dus ze heeft weer een blog over de afgelopen dagen. Dus krijg je geen genoeg van onze avonturen lees haar blog ook. Maar onze is wat uitgebreider voor de mensen die echte informatie willen hebben :P!

Have a nice day!

Chani & Melvin

marian

snel gelezen, vanavond na het werk nog eens GOED lezen en heb je het bericht al?

Melvin

We gaan zo naar onder dan vragen we

michel

Doe Barack de groeten, Michelle is er helaas niet, zij zit in Londen(Olympic Games)

Yvonne

Melvin en Chani, ik krijg hier gewoon geschiedenisles over de USA, als je beide biogs leest. Ik vind het heel interressant, good job!