Once upon a nation

Donderdag 26 juli

Vandaag was het een warme dag met veel zonneschijn en maar liefst 36 graden! Dat betekende natuurlijk veel zweten en snel de airco zoeken waar dat mogelijk was.

Om 8 uur ging de wekker, aankleden ontbijten in het hotel en op weg naar de stad. Binnen een half uurtje waren in het centrum van Philadelphia, en parkeerde we in een parkeergarage vlakbij het Independence visitor center. Even snel het visitor center in om wat informatie over de stad te verzamelen en een plattegrond te krijgen om uit te zoeken waar we overal heen moesten.
Eerst zouden we jullie graag wat over de stad zelf vertellen om een idee te krijgen wat Philadelphia nu precies is. Philadelphia was in de jaren van de onafhankelijkheidsoorlog voor 10 jaar lang de hoofdstad van de US. Dit betekend dus dat George Washington, de eerste president, hier zijn 2 ambstermijnen heeft gezeten. Ook is hier de declaration of independence geschreven en ondertekend. op 4 juli 1776 is de onafhankelijkheidsverklaring ondertekend, dat is dus eigenlijk nog niet eens 250 jaar geleden. Terwijl dit voor de Amerikanen zelf dus heel oud is.
Als eerste zijn we naar de Liberty Bell gaan kijken. Deze bel zou tijdens de onafhankelijkheid hebben geluiden. Nu staat de bel symbool voor vrijheid. De bel heeft zeer veel meegemaakt en is op veel tours meegeweest wanneer ergens onafhankelijkheid kwam zoals gelijke rechten voor vrouwen en zwarte mensen. Mensen als Nelson Mandela, Martin Luther King en de Dalai Lama zijn ook naar deze bel gekomen om te laten zien dat vrijheid zeer belangrijk is. Dit was dus best indrukwekkend als je je bedenkt dat deze bel zoveel heeft megemaakt en door zo'n mensen als iet bijzonders wordt gezien.
Hiernaast lag ook het President's House, het huis waar Washington in leefde! De resten waren nog te zien in de grond. Voor de rest was hier jammer genoeg niet veel van over gebleven. Je moet dit een beetje zien als het witte huis van tegenwoordig.
We kwamen erachter dat we gratis tickets moesten halen om Independence Hall binnen te komen. Toen we deze afhaalden bleek dat we om 2:20 terecht konden, het was pas 12 uur dus we konden eerst nog genoeg andere dingen bekijken.
Vervolgens zijn we naar Carpenter's Hall geweest. In dit vrij klein gebouw kwamen vroeger alle architecten samen om de belangrijke gebouwen voor Philadelphia te ontwerpen zoals Independenc Hall zelf. Later zijn hier ook de schetsen voor de nieuwe hoofdstad DC gemaakt.
Achter dit gebouwe lagen enkele huizen die vroeger van rijkere mensen zijn geweest en nu nog behouden waren. Mooi om te zien maar niet toegankelijk voor toeristen.

Natuurlijk staat deze stad dus voor vrijheid en de persoon die deze stad dus als symbool heeft is Benjamin Franklin. Logisch want deze man heeft de declaration of independence geschreven! Hij heeft hier enkele huizen gebouwd waar hij zelf in woonde maar ook een paar verhuurde. Deze kon je bekijken. Je zag van binnen nog de oude kelders en oude muren zitten. Ook waren enkele voorwerpen gevonden en tentoongesteld.
Het was al bijna 2 uur en kregen wat honger en gelukkig vonden we snel een food court waar we een muffen pakten en wat drinken pakten.

Eindelijk was het dan 2:20 en mochten we Independence Hall naar binnen waar we een rondleiding kregen van een guide van de national park service. Het maakt het toch altijd een stuk mooier wanneer een Amerikaan er een prachtig verhaal bij verteld! Eerst kwamen we in een ruimte waar vroeger de rechter zat en dus iemand voor het gerecht kwam. De meeste spullen die in de gebouwen staan zijn niet meer origineel omdat deze natuurlijk zijn meegenomen naar DC zelf. De rest is meestal vernietigd door de Engelse in de oorlog van 1815. Daar kwamen we dan eindelijk in de kamer waar het allemaal is gebeurd, de kamer waar George Washington zat, en de stoel waar hij in zat was wel nog bewaard hier. De kamer waar de onafhankelijksverklaring is getekend en dus daarmee de US is gevormd en daarmee ook de stam is gelegd van onze westerse samenleving zoals we die nu kennen. Toch wel indrukwekkend als je dat zo bekijkt!
Na een mooie rondleiding met een goed verhaal zijn we het congress gebouw in geweest, het vroegere capitool. Hier kregen we ook een rondleiding. In dit gebouw zijn de eerste rechten van de US geschreven, over gestemd en aangenomen. Ook lag het oude gemeentehuis er nog wat we zeker wilde meepikken.
Als laatste op dit parkje, want alles ligt eigenlijk op een wat groter parkje, wilden we het graf van Benjamin Franklin bekijken. Dit bleek achteraf toch niet zo als we ons voorstelde, het was enkel een steen met zijn naam erop.
We wilden ook nog naar de US mint, de plaats waar de dollar wordt gedrukt maar deze was helaas al dicht, misschien dat we dit morgen vroeg nog doen. Daar denkt Richard nu nog over na of we dat redden.
Als laatste voordat we weg wilden is natuurlijk het hard rock cafe zien. De weg naar het HRC was toch wel 5 blokken en in de volle zon in 36 kunnen we vertellen dat dat een heel eind is! Dus eenmaal in het HRC waren we toe aan een drankje.
Na even te zijn bijgekomen van de warmte in zijn we de auto gaan halen om terug te rijden en wat te eten.
Onderweg naar het hotel vonden we de Wendy's, een soort MacDonald's, en hebben we hier een baconator gegeten met maarliefst 3 burgers op een broodje en een liter cola in een plastic beker!
In het hotel hebben we nog even lekker gezwommen voor het eerst om eens uit te rusten. Daarna lekker even op de kamer gedoucht en zometeen lekker slapen.
Morgen rijden we naar Washington DC waar we 3 nachten blijven. Deze rit is vrij lang omdat we voor een paar dingen willen omrijden, we willen bijvoorbeeld deAmish gaan bekijken.
We denken dat we morgen pas de foto's erop zetten van vandaag omdat het al vrij laat is en moe zijn. Misschien als het snel gaat staan ze zo al erop anders morgen.
We hebben trouwens meerdere mappen aangemaakt bij foto's en de foto's op dag gesorteerd, als mensen dit nog niet hadden gezien. Zo houden we het overzichtelijker.
Als het goed is hebben we in DC ook internet dus horen jullie morgen het volgende avontuur!
We hopen trouwens dat het blog een beetje leuk is! En plaats gerust een reactie!
Tot de volgende blog,
Chani & Melvin

opa

goed gesghreven we kunnen het goed bij houden het lijk erop of we zelf daar zijn op naar het volgende verhaal grtjs opa

marian

die amish wil ik ook wel eens zien

jose

mooi geschreven melvin we worden goed op de hoogte gehouden zo weten we tenminste waar het over gaat gr oma

Melvin

Jullie zeggen wel altijd Melvin, maar ik schrijf dit samen met Chani hè ;)

michel

Die Chani ken ik straks niet meer terug met al die triple burgers en reuze pizza's, en zo'n lekkere liter cola om weg te spoelen :)

michel

Oww en Amish gebied kom je niet in met zo'n Big Van, dan zal Richard moeten plaatsnemen op een koets,met paarden.Maar dat kan die ook wel hoor, een alles kenner is het :)

Sjaak/Rieck

was de baconater net zo lekker als 2 jaar geleden, ik moet even een doekje pakken het water loopt in mijn mond. Hier is zoveel historie terwijl het nog zo'n jong land is. Waanzinnig gewoon.

Yvonne

Heerlijk om dit allemaal te lezen, zo veel informatie en geschiedenis. Harstikke interressant. Melvin en Chani goed geschreven en de foto's zijn prachtigggggg. Have fun.

lucy

Hi you there over there!
Prachtig dit verhaal. Jullie kunnen er straks een echt boek van maken hoor! Als ik het lees zie ik zo van alles voor me. Nee ben er nooit geweest maar jullie schrijven zo plastisch!
Nu moet ik me haasten om jullie bij te houden.... op naar de volgende dag